سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعات شیمی

 

دوستترا چندان دوست مدار مبادا که روزى دشمنت شود و دشمنت را چندان کینه مورز که بود روزى دوستت گردد . [نهج البلاغه]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?حمید کریمی

شنبه 86/8/19  ساعت 12:18 عصر

اتانول

تاریخچه

اتانول برای انسان از دوران باستان شناخته شده بود، زیرا این ماده ، جزء اصلی مشروبات الکلی است. جداسازی آن بصورت اتانول نسبتا خالص احتمالا اولین بار توسط "جابر بن حیان" که صنعت تقطیر را گسترش داد، انجام شده است. البته بیشتر گمان می‌رود که اتانول خالص توسط "محمد زکریای رازی" دانشمند ایرانی تولید شده باشد.

فرایند تولید

اتانول مورد استفاده در نوشابه‌های الکلی توسط فرایند تخمیر از متابولیسم گلوکز توسط گونه مخصوصی از مخمرها در غیاب اکسیژن تولید می‌شود و در پایان فرایند تخمیر غلظت اتانول را با تقطیر بالا می‌برند. برای مخلوط اتانول با آب بالاترین نقطه آزئوتروپ جوش برای 95% الکل و 5% آب است. بنابراین جزء تقطیر شده مخلوط اتانول و آب نمی‌تواند خالصتر از 95 درصد باشد. برای تولید اتانول خالص‌تر ، مقدار کمی بنزن به آن اضافه می‌شود.

بنزن ، آزئوتروپ سه‌گانه ‌ای با آب و اتانول تشکیل می‌دهد و مخلوط دوباره تقطیر می‌شود. نتیجه این فرایند بدست آوردن اتانول بدون آب است. با این همه چند ppm بنزن در اتانول باقی می‌ماند که جذب آن در بدن از مشخصه‌های آسیب کبدی است که در افراد الکلی دیده می‌شود.

تولید اتانول صنعتی

اتانول سوخت نسبتا خوبی برای موتورهاست و در صنعت ، بصورتهای مختلفی استفاده می‌شود. اتانول مورد مصرف در صنعت را معمولا از واکنش کاتالیزوری آب با اتیلن تولید می‌کنند. این یک واکنش افزایشی است که در آن یک مولکول آب شکافته شده ، قطعات حاصل از آن به اتمهای کربن در پیوند دوگانه اضافه می‌شود. این فرایند ، تولید اتانول اقتصادی‌تر از تولید آن با مخمر است.

امروزه برای تولید تجارتی آسان آن تخمیر مواد آلی زائد مانند خرده چوب و خاک اره پیشنهاد شده است. اتانول صنعتی برای مصرف انسان ، نامناسب است، زیرا به آن ، مقادیر کمی متانول و مواد سمی دیگر اضافه می‌شود.

خواص فیزیکی

اتانول ، مایعی قابل احتراق و بی‌رنگ بوده ، یکی از انواع الکلهای موجود در نوشابه‌های الکلی است. گرانروی آن ، مانند آب است و بوی نسبتا تندی دارد. در صنعت بعنوان حلال و ماده واسطه شیمیایی برای تولید بیشتر ترکیبات آلی استفاده می‌شود. بدلیل تشکیل پیوند هیدروژنی با هر نسبتی در آب حل می‌شود. اتانول در مقایسه با ترکیبات آلی که وزن مولکولی یکسانی با آن دارند، نقطه جوش بالاتری دارد.

به عنوان مثال نقطه جوش پروپان که تقریبا وزن مولکولی برابری با اتانول دارد، 43- درجه سانتی‌گراد است، درحالی‌که نقطه جوش اتانول 78 درجه سانتی‌گراد است. دلیل این اختلاف ، وجود پیوندهای هیدروژنی مربوط به گروه OH است که نیروی جاذبه میان مولکولهای مجاور را افزایش می‌دهد. اتانول خاصیت ضعیف اسیدی و بازی از خود نشان می‌دهد که خاصیت بازی آن بدلیل جفت الکترون تنهای اکسیژن بوده و خاصیت اسیدی آن ، بخاطر پیوند هیدروژن با عنصر الکترونگاتیو اکسیژن است. اتانول با فلزات فعال ( Na و K و Mg و … ) وارد واکنش شده ، اتوکسید ایجاد می‌کند.

کاربرد

اتانول بدلیل نقطه ذوب پائین در صنعت ضدیخ‌سازی استفاده می‌شود. حلال بسیار خوبی است و در صنعت عطرسازی ، رنگسازی و … استفاده می‌شود. محلول %85 – 70 آن بعنوان محلول ضدعفونی کننده کاربرد دارد. اتانول با تغییر دادن پروتئین و حل کردن چربی ، میکرو ارگانیسمهای آنها را از بین می‌برد. البته این عمل فقط در برابر باکتریها و ویروسها و قارچها موثر است، ولی در مقابل هاگ ، باکتریها تاثیری ندارد. اتانول همچنین در صنایع مشروبات الکلی به میزان گسترده ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

نکته مهم

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی ، بدلیل وجود اتانول در ترکیب آنها باعث ایجاد عوارض بسیاری در سلامتی انسان می‌شود که عبارتند از :

عوارض حاد

تهوع ، استفراغ ، افسردگی ، تنگی نفس.

عوارض مزمن

اعتیاد به الکل (الکسیم) ، سایروز کبدی ، تاثیر در سلسله اعصاب مرکزی ، تاثیر در حافظه در بلند مدت.

                                                                                                              


نظر شما( )
?حمید کریمی

دوشنبه 86/8/7  ساعت 9:41 صبح

تاریخچه علم شیمی

 

430ق.م. /1051 ق.ه. ((دموکریتوس)) (ذیمقراطیس) گفت که همه چیز از اتم ساخته شده است.

حدود 330 ق.م./951 ق.ه. (( ارسطو)) هیئت جهان را مدارهای دایره ای هم مرکزی خواند که زمین در مرکز آن بود.

400م./22 ق.م.ه. دانشمندان اسکندریه برای نخستین بار واژه ((شیمی)) را به کار بردند.

865م./244ه.ش./251ه.ق. ((محمد بن زکریای رازی)) شیمیدان و پزشک بزرگ ایرانی و کاشف الکل و اسید سولفوریک، چشم به جهان گشود.

1643م./1022ه.ش./1053ه.ق. ((توریچلی)) فشار سنج جیوه ای را اختراع کرد.

1662م./1041ه.ش./1073ه.ق. ((رابرت بویل)) قانونی را کشف کرد که فشار وحجم گاز را به هم ارتباط می دهد.

1772 م./1152ه.ش./1187ه.ق. ((پی یر لاپلاس)) کار درباره ی مدار سیارات را آغاز کرد.

1789م./1168ه.ش./1203ه.ق. ((آنتوان لاوازیه)) جدولی با 31 عنصر شیمیایی تنظیم کرد.

1807م./1186ه.ش./1222ه.ق. ((همفری دیوی)) سدیم و پتاسیم را کشف کرد و کارش را برای پیدا کردن چند عنصر دیگر ادامه داد.

1811م./1190ه.ش./1226ه.ق. ((آمادئو آووگادرو)) این قانون را بیان کرد که تعداد مولکولهای گازها در شرایط یکسان برابر است.

1828م./1207ه.ش./1244ه.ق. ((فریدریش فولر)) ماده ای آلی را از اجزای غیر آلی به دست آورد.

1868م./1247ه.ش./1285ه.ق. ((جولز جانسن)) و ((نرمان لاکر)) از روی طیف خورشید به وجود هلیم در این ستاره پی بردند.

1871م./1250ه.ش./1288ه.ق. (( دیمتری مندلیف)) جدولی تناوبی برای عناصر ارائه داد. عناصر کشف نشده بایستی خانه های خالی آن را پر می کردند.

1895م./1274ه.ش./1313ه.ق. ((ویلهلم رونتگن)) اشعه ی ایکس را کشف کرد.

 


نظر شما( )
?حمید کریمی

دوشنبه 86/8/7  ساعت 9:35 صبح

امام جعفر صادق یک شیمی دان

 

بزرگان شیمی

امام جعفر صادق علیه السلام ( 148- 82  ه . ق / 770- 705 م )

محضر پر فیض حضرت امام جعفر صادق (ع) مجمع جویندگان علوم بود. هر دانش پژوهی که به محفل آن حضرت راه می یافت از خرمن لایزال او خوشه ها بر می داشت و توشه ها می گرفت و با کسب علم و معرفت دانش خود را پر بار می کرد.

ایشان به مطالعات و تتبعات اسلامی و علوم قرانی و سنت و عقیده اکتفاء نکرده و در مطالعه جهان و اسرار آن نیز وارد شده اند.

 در علم کیمیا ایشان نخستین کسی بودند که عقیده به عناصر چهارگانه (عناصر اربعه ) آب ، آتش ، خاک و باد را متزلزل کردند.

از فرموده های ایشان است که من تعجب می کنم مردی چون ارسطو چگونه متوجه نشده بود که خاک یک عنصر نیست بلکه عنصرهای متعددی در آن وجود دارد.

ایشان هزار سال پیش از پرستیلی ، لاوازیه و ... دریافته بودند که در آب چیزی هست که میسوزد ( که امروزه آن را هیدروژن می نامند )

تأسیس نخستین دانشگاه اسلامی بدست مبارک حضرت باقر (ع)آغاز شد و توسط فرزند ایشان حضرت امام جعفر صادق (ع) پایان پذیرفت.

از ویژگیهای این دانشگاه توجه آن به مسأله تخصص و تربیت متخصص بوده ، امام جعفر صادق (ع) مبتکر این مسأله بودند و به تربیت متخصصان توجه ویژه ای داشتند.

از امام جعفر صادق (ع) رساله ای از علم کیمیا تحت عنوان رساله فی علم الصناعه و الحجر المکرم باقی مانده که دکتر * روسکا * آن را به زبان آلمانی ترجمه و در سال 924 آن را تحت عنوان « جعفر صادق امام شیعیان ، کیمیاگر عرب » در هایدسبرگ به چاپ رسانده است.

یکی دیگر از دانشمندان به نام دکتر * محمد یحیی هاشمی * ضمن بررسی رساله فوق تحقیقات ارزنده ای درباره نظریات امام صادق (ع) در کیمیا انجام داده و نتیجه این تحقیقات را بصورت کتابی به چاپ رسانده است ( 1959 ، قاهره ، حلب ، بغداد )بعنوان مثال و برای آشنایی با نظرات حضرت صادق (ع) در شیمی خلاصه ای از بررسی دکتر هاشمی را ذیلاً درج می کنیم :

از شرحی که امام صادق (ع) برای اکسید می دهد ، چنین معلوم می شود که اکسید جسمی بوده که از آن برای رفع ناخالصی در فلزات استفاده شده است. ایشان تهیه اکسید اصفر( اکسید زرد ) را از خون ، آهن و خاکستر به کمک حرارت و با وسایل آزمایشگاهی آن دوره مفصلاً شرح داده و نتیجه عمل را که جسمی است زرد رنگ ، اکسید زرد نام نهاده اند.

این شرح کاملاً با فروسیانید پتاسیم که جسمی است زرد رنگ به فرمول K4[ Fe(CN)6 ] تطبیق می کند. ایشان طرز تهیه اکسید را از اکسید زرد به کمک حرارت در مجاورت هوا شرح می دهند.

این شرح نیز با تهیه فری سیانور پتاسیم K3[Fe(CN)6 ]از فروسیانور پتاسیم قابل تطبیق است زیرا فری سیانور پتاسیم در واقع از اکسیداسیون فرو سیانور پتاسیم حاصل می شود که فرمول واکنش به ترتیب زیر است :

     اکسید سرخ   2k4[ Fe(CN)6 ] + 1/2O2 =K2O + 2K3[ Fe(CN)6 ] اکسید زرد  

جسم حاصل قرمز رنگ می باشد و جالب است که امام صادق (ع)آن را اکسید احمر (قرمز )نامیده اند.

باید توجه داشت که شیمیدانان تا سال 1985 یعنی بعد از چاپ رساله امام صادق (ع) این دو نمک را نمی شناختند و مبتکر تهیه این دو نمک امام صادق (ع) می باشند. این مواد نقش مهمی در تهیه آبی پروس

( یا فریک فروسیانور ) Fe4 [ Fe(CN)6 ]3 جسمی آبی رنگ که از اثر نمک های فریک بر فروسیانور پتاسیم بدست می آید ،

                                   

            4Fe3- + 3[ Fe(CN)6 ]4- à Fe4 [ Fe(CN)6 ]3

و نقش مهمی در خالص سازی طلا ایفا می کند.

 روش خالص سازی طلا با استفاده از این مواد ، هفت قرن پیش از آنکه در اروپا متداول گردد ، توسط امام صادق (ع) بیان شده است.

ایشان پس از تهیه اکسید احمر و یا تعبیر امروزی سیانور مضاعف آهن و پتاس ، آنرا بوسیله حرارت در فضای بسته دور از هوا ، به سیانور پتاسیم (KCN) تبدیل و سپس آنرا با مقداری طلا ناخالص در مجاورت آب سرد ترکیب کرده و به نتیجه عمل آهن اضافه کرده تا طلا آزاد شود و این شرح را می توان امروزه با فرمول شیمیایی بصورت زیر نشان داد :

  2Au + 4KCN + 2H2O + O2  à  2K[ Au(CN)2 ] + 2KOH + H2O2

 

3K[ Au(CN)2 ]4Fe  à  K3[ Fe(CN)6 ]

 


نظر شما( )
?حمید کریمی

سه شنبه 86/7/24  ساعت 9:26 صبح

آیا میدانید ؟

کوتاه اما مفید ......

خوردن آب دریا :

 

هنگامیکه آب دریا منجمد می شود بیشتر نمک آن در بخش منجمد نشده است . بنابراین این یخ ها بین 1/0 تا 01/0 نمک آب دریا را شامل می شوند و می توان یخ ها را آب کرد و نوشید.

 

رایحه تازگی :

پس از رعد و برق تنفس با راحتی بیشتری انجام می گیرد . چون رعد و برق باعث تولید گاز اوزون می شود و همین گاز است که هوا را تازه می سازد.

 

اولین چسب تمبر جهان :

نشاسته سیب زمینی و گندم همراه با صمغ اقاقیا اجزاء تشکیل دهنده چسب تمبرهای اولیه جهان بودند.

 

تغییر رنگ سیب گاز زده :

 

وقتی تکه ای از سیب را جدا می کنیم قسمت بریده شده در معرض هوا قرار میگیرد و اسید تانیک ، ماده شیمیایی داخل سیب که به آنها مزه اسیدی می دهد ، شروع به اکسید شدن می کند.زمانیکه با اکسیژن ترکیب شد اسید تانیک کم کم تبدیل به ترکیبات پلی فنیل می شود که رنگ قهوه ای سیب را می سازد.

 

جوشاندن آب در لیوان کاغذی :

 

یک لیوان کاغذی درست کنید. برای این منظور می توانید یک صفحه کاغذ را به شکل مخروط در آورید و سر آن را تا کنید.دراین لیوان حدود 200 میلی لیتر آب بریزید و به کمک گیره فلزی روی شعله نگه دارید.آب می جوشد بدون آنکه کاغذ بسوزد چون آب که در مجاورت کاغذ قرار دارد حرارت آن را جذب می کند.

 

هیدروژن بعنوان سوخت :

 

امروزه سوخت بیشتر موشکها و جت ها هیدروژن است ، جالب است بدانید که طرح استفاده از هیدروژن بعنوان سوخت ، اولین بار توسط یکی از شخصیتهای داستان «جزیره اسرار آمیز» اثر ژول ورن مطرح شد.

 

نوشته های نامرئی :

 

برای اینکه نوشته های نامرئی داشته باشیم کافی است که چند کریستال “کلرور کبالت“ در کمی آب بریزید. محلول حاصل تقریباً بی رنگ است و هر چه می خواهید با این مرکب و هر نوع قلم بنویسید.اصلاً دیده نخواهد شد.

سپس این کاغذ را روی منبع حرارت ، مثلاً اجاق برقی یا لامپ بگیرید ، آرام آرام نوشته ها آبی پررنگ خواهد شد و بخوبی قابل رؤیت خواهد گشت.

 

 اگر پیوند هیدروژنی نبود :

 

اگر پیوند هیدروژنی بین مولکول های آب تشکیل نمی شد ، دمای جوش آب 200- درجه سلسیوس بود و دیگر حیات روی کره زمین مفهومی نداشت.

روح آووگادرو نیز خبر نداشته است :

 

معمولاً گفته می شود آووگادرو (1776- 1856) دانشمند ایتالیایی عدد 1023 *02 /6 N = را که در شیمی و ترمودینامیک زیاد دیده می شود ، بدست آورده است. اما باید گفت که این طور نیست و روح آووگادرو نیز از این عدد خبر نداشته است. و تنها به دلیل پژوهش های او N را به افتخارش عدد آووگادرو نامیده اند.

 

نفتالین سرگردان :

 

حبابهای تولید شده از واکنش اسید استیک با جوش شیرین به نفتالین می چسبند و در مجموع چگالی آن کم می شود و باعث بالا رفتن نفتالین و رسیدن آن به سطح آب می شود در آنجا حبابهای دی اکسید کربناز آن جدا شده ، نفتالین چگالتر شده و دوباره به پایین برمی گردد و مدت زیادی این رفت و برگشت ادامه پیدا می کند.
                             

( hamid_1931@yahoo.com)                                            

  


نظر شما( )
?حمید کریمی

سه شنبه 86/7/24  ساعت 9:17 صبح

مرد عنصری شیمیایی

 

مرد از دیدگاه شیمی

عنصری است که در طبیعت کمتر به صورت آزاد وجود دارد و اغلب به صورت تر کیب با عنصر کار یافت می شود و غالبا پیوند های قوی با این عنصر برقرار می کند . این پیوندها فقط در مقابل هگزا نیتر و جیغ زن سست می شوند . در صورت واکنش با هالوژن های پول ، خواص خود را از دست داده و تبدیل به ماده جدیدی می شود که به دلیل چند گا نگی خواص این ماده جدید ، شیمیدان ها نامی برایش در نظر نگرفته اند . این عنصر در واکنش های بلوفوزاسیون شدیدا سریع عمل می کند . بعضی از انواع این عنصر فرارند . از زمان کشف این عنصر تا امروز ، ایزومر های مختلفی از این عنصر شناخته شده است که به مرور زمان ، چندین نوع اصلی آن از بین رفته و امروز فقط نوع ( زذ‌) که مخفف عبارت زن ذلیل است ، یافت می شود . امروزه روش هایی کشف شده است که با انجام یک سری تغییرات فیزیکی و شیمیایی روی سایر ایزومر های این عنصر قادرند آنها را به ایزومر زذ تبدیل کنند که البته این تغییرات بیشتر زمانی رخ می دهد که عنصر زن ، نقش کاتالیزگر را در این فرایند ها بازی کند . تمامی گونه های این عنصر نسبت به نیترات غرغر زن حساس بوده و واکنش های متفاوت از خود نشان می دهند که باز عنصر زن قادر است نقش خنثی کننده را بازی کند و خاصیت اسیدی مرد را به حد اقل برساند . در صورت وجود نا خالصی در این عنصر کافیست که مشخصات دقیق آن را به عنصر مادر زن مربوطه بدهید تا هر گونه ناخالصی آن را از بین ببرد . برای استفاده بهینه از این عنصر پیشنهاد می شود اگر سولفات تعریف های الکی و بی کربنات عشق آبکی عنصر زن کفایت نکرد حتما و حتما از اسید سولفوریک گریه استفاده کنید و مطمئن باشید که موفق خواهید شد .

Hamid_1931@yahoo.com)                                            )


نظر شما( )
?حمید کریمی

شنبه 86/7/21  ساعت 9:14 صبح

جایزه نوبل شیمی سال 2007

آلمانی ها جایزه نوبل شیمی را بردند

 

سوئد استکهلم ـگرهارد ارتل آلمانی جایزه نوبل شیمی سال۲۰۰۷ را به خاطر مطالعات خود بر روی واکنشهای شیمیایی سطوح جامد از آن خود کرد٬ مطالعاتی که کلیدی برای فهم سئوالاتی مانند این که چگونه آلودگی باعث از بین رفتن لایه اوزون می شود ٬ می باشد.

بنا به گفته های رویال آکادمی سوئد تحقیقات ارتل بر اساس بنیان های "شیمی سطح مدرن" بود که کمک کرد مطالبی مانند "چگونگی کارکرد سلولهای سوختی که انرژی بدون آلودگی تولید می نمایند٬ چگونه مبدل های کاتالیزگز آلودگی اگزوز ماشین ها را پاک می کنند و حتی اینکه چگونه اهن زنگ می زند؟"٬  توضیح داده شود.

بر اساس گفته های آسترید گراسلاد منشی کمیته جایزه نوبل٬ کارهای ارتل راه را برای پیشرفت منابع انرژی پاک صاف کرد و همچنین راهنمایی برای پیشرفت سلولهای سوختی خواهد بود.

ارتل کسی که جابزه نوبل را در تولد ۷۱ سالگی خودش برنده شده است به یکی از گزارشگران گفت که این بهترین هدیه تولدی استکه می توانید به کسی هدیه بدهید و به روزنامه آسوشیتد پرس دردفتر کار خود در برلین گفت"من واقعا نمی دانم چه بگویم و من واقعا بر روی این جایزه حساب نمی کردم "

ارتل پروفسور بازنشته موسسه فریتز هابر(متعلق به جامعه پلانک) در برلین می باشد.پلانک و هابر نیز خودشان هر دو برنده جایزه نوبل فیزیک و شیمی سال ۱۹۱۸ بودند.

آکادمی میگوید که ارتل یک توضیح با جزئیات کامل از چگونگی رخداد واکنشهای شیمیایی یر روی سطح تهیه نموده است و تعدادی از مهمترین بنیان های راز گونه را در این زمینه مطالعه نموده است.

بنا به گفته های آکادمی ارتل نشان داد که چگونه در تحقیق های دشوار می توان به نتیجه قابل قبولی دست یافت و یافته ای او هم در مطالعات آکادمیک و هم در پیشرفت های صنعتی به کار گرفته خواهد شد.

ماریو.ر.کاسپچی و الیور اسمیسیز و سیر بریتون مارین جی. اوانس که همگی آمریکایی هستند٬ جایزه نوبل پزشکی امسال را به خاطر تحقیقات برجسته شان راجع به دست یافتن به تکنیکی پیشرفته برای دستکاری ژن های دهان٬ دریافت کردند.

آلبرت فرت فرانسوی و پیتر گرونبرگ آلمانی جایزه نوبل فیزیک امسال را به خاطر کشف پدیده ای دریافت کردند که اجازه می دهد کامپیوتر ها و mp3 ها بدون محدودیت اطلاعات بر روی سخت افزارشان ذخیره کنند.

رییس دانشگاه آلمان به هر دو آلمانی تبریک گفت و اضافه کرد:"من بسیار خوشحالم که امسال ما توانستیم درهر دو زمینه شیمی وفیزیک به جایزه نوبل دست پیدا کنیم و این افتخاری خاص برای من به خاطر دانشمندان آلمانی است".

رییس جمهور آلمان هرست کوهلر یک نامه تبریک به ارتل فرستاد و در آن چنین نوشت:"در خالصانه ترین ترین احساس آلفرد نوبل شما کار بسیار بزرگی برای بهبود زندگی مردم انجام داده اید".

جایزه های ادبیات٬ صلح و اقتصاد در ۱۵ اکتبر اهدا خواهد شد و هر ارزش هر جایزه  ۱.۵ میلیون دلار می باشد که توسط کارل پادشاه سوئد طی مراسمی در دهم دسامبر به برنده ها اعطا خواهد شد.

 

ترجمه و نقل مطلب از yahoo!NEWS       


نظر شما( )
?حمید کریمی

جمعه 86/7/20  ساعت 9:11 صبح

سلام ( متیل اتیل کتون 4 و بخش پایانی)

فاکتورهای سلامت و ایمنی:

MEK چه اثراتی بر سلامت بدن می‌گذارد؟ تنفس MEK برای دوره های کوتاه زمانی می‌تواند سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار دهد. این اثرات می تواند شامل سردرد، بیماری، خستگی، سستی و کوفتگی،‌ استفراغ و حالت تهوع باشد. همین‌طور باعث آزار چشمها، غشای مخاطی، ‌بینی و گلو می‌گردد. آستانة بوی این ماده در غلظتppm 10  قرار داد و متوسط وزن استاندارد آن در هوا ppm 200 می باشد تماس طولانی مدت آن با پوست سبب آزار و خشکی پوست می‌شود و تماس مداومش با چشمها می‌تواند به قرنیه صدمه بزند. تماس مکرر و طولانی می‌تواند به سیستم عصبی صدمه زده و مغز را تحت تأثیر قرار دهد. آزمایش بر روی جانوران نشان داده است که اثرات مخدر و آرامبخش عصبی 2- هگزانون با استنشاق همزمانMEK افزایش می‌یابد. بهر حال این ترکیب خیلی سمی نیست و تجمع آن هم خواص سمی از خود نشان نمی‌دهد. حتی تنفس200ppm از آن مضر به نظر  نمی‌رسد. حتی در کارگاههای متمرکز که در دوره‌های طولانی از غلظتppm 700-500 هستند،‌ عامل خطری پایداری محسوب نمی‌شود. متوسط غلظت مرگ آور آن برای ماهی‌ها mgr/lit 5600 می‌باشد بیشترین غلظت مجاز برای Pseudomonas putida برابرmgr/lit 1150 و برای  Scenedesmus quadricanada  4300 mgr/L  و برای Microcystis aeruginosa  برابر120 mgr/L است. به طور کلی بهتر است از غلظت بیش از ppm 2000 در هوا اجتناب شود و بخاطر اشتعال پذیری زیاد این ترکیب حتی به صورت مخلوط با هوا، باید در استفاده از آن با احتیاط رفتار کرد.

نکاتی در مورد ذخیره سازی و حمل و نقل MEK :

عمر ذخیرة MEK محدود است. مخزنهای کربن استیل برای ذخیره‌سازی موقت و حمل ونقل مناسب هستند. استیل زنگ نزن و یا مخزنهایی با پوشش قلع برای ذخیره‌های طولانی مدت سفارش داده می شوند. حتی زمانی که ماده را در مخزن خنثی نگهداری می‌کنیم،‌یک واکنش خود کاتالیستی در حال روی دادن است و در زمانهای طولانی باید از تشکیل پراکساید جلوگیری به عمل آورد.MEK تا اندازه‌ای رطوبت هوا را به خود جذب می‌کند.  برای حمل و نقل MEK باید ضوابطی را رعایت کرد. طول عمر اتمسفریک به عنوان مدت زمان لازم برای فاسد شدن غلظت37%

از مقدار اولیه تعریف شده است. این ماده از نظر خوردگی به جز در مورد مخازن برنجی که ناشناخته می‌باشد،‌در مورد سایر مخازن مثل کربن استیل و فولاد زنگ نزن 304 و 316 دارای محدودیتی نمی باشد.


نظر شما( )
   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آب اکسیژنه
الکترولیز آب
همایش کاربرد نانو تکنولوژی در آبکاری
استاد نمونه کشور در رشته شیمی
نانو تکنولوژی
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

55648

بازدید امروز

7

بازدید دیروز

3


 RSS 


 درباره خودم


 لوگوی وبلاگ

اطلاعات شیمی

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

صندوقچه نوشته ها

اشتراک